Kvalita čínskejch motorek? „Kdybych dostal kačku pokaždý, když někdo řekne: Dejte na nádrž jiný logo a nikdo nepozná rozdíl, byl bych boháč," říká Matěj z Gorexu

Čínskej šmejd, čínská napodobenina, čínská totalita. Takovejch urážek a námitek vůči motorkám Voge a čtyřkolkám Loncin jsme na sociálních sítích viděli už mraky. Co mají společnýho? Píšou je lidi, kteří motorku Voge ani čtyřkolku Loncin v životě neviděli, natož aby si je vyzkoušeli.

Proto jsme vyzpovídali Matěje Čepelu z Gorexu, aby tyhle nesmysly a pochybnosti uvedl na pravou míru. Proč zrovna syna majitele? Matěj na čínskejch strojích sám dlouhý roky jezdí a hlavně – osobně navštívil obrovskej koncern Loncin v Číně. To je fabrika, která nevyrábí jen motorky Voge a čtyřkolky Loncin, ale z jejích linek sjíždí taky stroje světoznámejch značek.

Vyslanci benešovskýho Gorexu v čínským Loncinu
Mates a Tomáš z Gorexu se na podzim 2024 vydali do Číny prosondovat obří fabriku Loncin. Snad je na fotce poznáte 😇

Matěji, pojďme od začátku. Jak jste se v Gorexu vlastně rozhodli dovážet motorky a čtyřkolky z Číny?  

Tohle by měl asi zodpovědět spíš táta, kterej firmu před mnoha lety založil. Já v tý době chodil teprve na základku. 🙂 Ale pokud můžu mluvit za něj, hlavním záměrem bylo nabídnout lidem stroje s výborným poměrem ceny a kvality. Z dnešního pohledu byly ty začátky dost drsný a kvalita nic moc. Mluvíme ale o roce 2004 a od tý doby Číňani udělali obrovskej pokrok.

Co rozhodlo o tom, že jste si vybrali zrovna motorky Voge a čtyřkolky Loncin?

Na začátku to byla hlavně souhra náhod a trochu štěstí. Loncin v roce 2020 začal vyrábět čtyřkolky pro francouzskou značku Goes, s kterou jsme dlouho spolupracovali. Jenže Francouzi neprodávali motorky Voge, který spadají pod koncern Loncin a který nás hodně zaujaly. Poslali jsme proto přímej dotaz do fabriky a po několika měsících vyjednávání nám přišla zpráva, že jsme získali zastoupení Voge pro Slovensko. Pro Česko jsme to nestihli, tam nás předběhli Němci. Čas běžel, dařilo se nám a fabrika viděla naše nasazení v podobě kvalitního marketingu a zápalu pro všechno s motorem. Tři roky nato jsme opustili Goes a navázali přímou spolupráci s fabrikou i pro čtyřkolky Loncin, který teď zastupujeme jak v Česku, tak na Slovensku. Furt nám ale chybělo zastoupení Voge pro Českou republiku. Nevzdali jsme to a od 1. ledna 2024 se nám ho podařilo získat.

Technik v továrně Loncin finišuje nablýskanou čtyřkolku XWolf připravenou na divočinu
Poslední kontrola před vypuštěním do divočiny. Každej detail musí bejt dokonalej, protože v Loncinu vědí, že na tom závisí tvoje pohodová jízda i bezpečí

Byli jste v Gorexu zpočátku taky nedůvěřiví k motorkám Voge a dalším strojům z Číny?

Jasně. Asi každej někdy koupil nebo dostal něco z Číny, co prostě nefungovalo. Čínskejm motorkám dělají špatnou pověst třeba ty levný „pitbajky", který se často po pár jízdách rozpadnou. Je ale potřeba si uvědomit, že na tom mají podíl i místní firmy, který chtějí v Číně nakoupit co nejlevněji a tady draze prodat. Objednají proto v neznámý továrně kontejner motorek, nalepí na ně svoji značku a hurá s tím do e-shopu. Kvalita nebo vyřizování reklamací? To u nich neexistuje. Velký čínský značky ale pochopily, že o dobrou pověst můžou v Evropě přijít velmi rychle. A svý jméno si poškodit prostě nechtějí. Naše stroje už dneska taky nejsou mega levný, protože jsou vyrobený z kvalitních komponentů a v moderních továrnách.

Čínský fabriky vyrábí už dlouhý roky pro Audi, BMW nebo Mercedes. Kdyby to neuměly, tak by si tyhle prémiový značky dávno našly jiný dodavatele

Co vás přesvědčilo, že běžný předsudky proti motorkám a čtyřkolkám z Číny už dávno neplatí?

Už při rozbalení prvních motorek Voge a čtyřkolek Loncin nám bylo jasný, že jsme narazili na úplně jiný kalibr, než co jsme viděli v Číně dřív. Kvalita zpracování je vidět okamžitě. A pak samozřejmě zkušební jízdy, minimální počet reklamací, spokojení zákazníci a rozhodně taky návštěva jejich fabriky. Tu by měl vidět každej, kdo o kvalitě Voge nebo Loncin pochybuje.

Gorexáckej Tomáš prohání motorku Voge na testovacím okruhu čínský továrny Loncin
Náš Tomáš si to šine na motorce Voge přímo na testovacím okruhu v Číně

Hodně lidí ale pořád vnímá čínský výrobky jako levný kopie s nejistou kvalitou. Jak to změnit?

Chápu, že mohli mít špatnou zkušenost s něčím z Číny a nezazlívám jim to. Určitě by si ale měli před úplným zavržením přijít naše stroje vyzkoušet. Jak často opakujeme: „Není Čína jako Čína".

Jaký mýty o motorkách Voge a čtyřkolkách Loncin jsou nejčastější? A jaká je skutečnost?

Nejvíc lidí asi mluví o tom, že jde o kopie, o špatný zpracování a celkově o nespolehlivost. Že se Voge nerozpadne hned po první jízdě? To se snažíme na sociálních sítích vyvracet téměř každej den. Faktem je, že ty hejty píšou většinou lidi, který naše stroje nikdy neviděli, ale „pochází to z Číny, tak to tak prostě je". Loncin vlastní skoro 7000 patentů, vyrábí léta pro špičkový motocyklový i automobilový firmy, včetně BMW, Mercedesu nebo Audi. Nemůžou si dovolit vyrábět špatný stroje, protože by od nich tyhle velký značky prostě odešly.

Pohled na montážní halu Loncin s řadou nadupanejch červenejch sportovních motorek Voge čekajících na finální kontrolu
Na týhle lonciňácký lince se rodí zbrusu nový supersporty Voge, který už brzo rozvíří vody evropskejch silnic. Zatím v Číně, brzo u nás!

Zkušenosti ze servisu často nejlíp ukazujou skutečnou kvalitu. Co na spolehlivost motorek Voge a čtyřkolek Loncin říkají vaši mechanici?

Máme tu pořád Míru, kterej s námi jede od samýho začátku GOREXu. Kdyby se to rozpadalo pod rukama, tak by už dávno odešel. 🙂 Ale vážně. Samozřejmě, že se občas něco porouchá, ale jde vždycky o drobnosti – vadný relátko, odřená motorka kvůli špatně zabalený krabici a podobně. Důležitý ale je, že to řešíme jenom občas, a ne denně. To by z toho tady už všichni šíleli, nejen náš Míra.

Neříkáš ale, že všechno z Číny je kvalitní, že? V čem jsou motorky Voge a čtyřkolky Loncin jiný než ostatní čínský značky?

Právě díky spolupráci s těmi největšíma jménama v automobilovým průmyslu, o kterejch jsem už mluvil. Když má mladej řemeslník dobrýho mistra, většinou z něj vyroste kvalitní fachman. S Loncinem je to stejný. Poctivě se učili, investovali do vývoje, schopnejch lidí i špičkovejch technologií, a výsledkem jsou motorky, který dokážou konkurovat i zavedenejm značkám.

Moderní sklad fabriky Loncin s perfektně uspořádanejma paletama náhradních dílů a komponentů pro motorky Voge
Tady žádnej bordel nehledej! Sklad výrobních dílů v Loncinu vypadá jak z učebnice logistiky. Všechno má svoje místo a lidi na lince díky tomu neztrácejí čas hledáním

Hlavní rozdíl mezi čínskejma a tradičníma značkama? Číňani vám už do základu daj výbavu, za kterou byste jinde museli hodně připlatit

V Gorexu dáváte na motorky Voge  dvojnásobnou záruku, než je v tuzemsku běžnej standard. Navíc bez jakýchkoliv omezení (nájezd, změna majitel…). Jak si tohle vůbec můžete dovolit?

Na to je jednoduchá odpověď. Z praxe víme, že to ty stroje bez problému vydržej. Kdybych tu denně řešil deset reklamací a uměl počítat do pěti, určitě bych to nedělal.

To znamená, že reklamací máte tak málo, že se vám tahle výjimečná vstřícnost vůči zákazníkům vyplácí?

Přesně tak. 🙂

Když porovnáš motorky Voge s jejich evropskejma, americkejma nebo japonskejma soupeřema – v čem vidíš hlavní rozdíly kromě ceny?

Asi hlavně v množství výbavy, kterou dostaneš už v základní ceně. Číňani vám už do základu daj výbavu, za kterou byste jinde museli hodně připlatit.

Je známo, že plno evropskejch, americkejch i japonskejch značek vyrábí v Číně nebo tam alespoň zadává výrobu některejch součástek. Jak podle tebe tato spolupráce ovlivňuje technologickou úroveň čínskejch koncernů?

Ovlivňuje ji hodně. Když jsme na podzim ve fabrice byli, nestačili jsme se divit. Tu svářecí roboti, támhle robotickej vysokozdvih, co vozí nový mašiny po továrně, ale za jeho volantem nikdo nesedí, propracovanej systém kontroly každý motorky, kde po zadání VINu vidíš, jak kterej technik dotáhl krk řízení nebo zadní osu. I v těhle věcech udělali ohromnej pokrok.

Průmyslovej robot ABB v akci ve výrobní hale Loncinu - špičková automatizace při výrobě rámů pro motorky a čtyřkolky
Myslels, že v Číně dělaj všecko rukama a na koleni? Kdepak! Průmyslovej robot ABB je naprostá špička - a právě tenhle macek vyrábí tvoji budoucí motorku

Takže to know-how, který čínský továrny získaly během výroby pro známý značky, pak využívaj při produkci vlastních motorek? Když uvážíme, že mají zkušenosti od různejch firem a můžou si vzít to nejlepší od každý, dává jim to velkej náskok, ne? Je to vůbec povolený?

Samozřejmě že je to legální. Používají technologii svejch zákazníků, ale taky za to platí velký peníze, protože kupují licence. Konkurenční výhoda to určitě je, ale když jim ty zavedený značky samy prodají licence, nevidím v tom problém. Je to byznys, na kterým se obě strany dohodly.

Areál čínský fabriky je tak obrovskej, že jsme se po něm museli přesouvat autem. Projít to pěšky za jeden den prostě není možný

Zmiňoval jsi, že jsi navštívil továrnu Loncin v Číně, kde vznikají i motorky Voge. Co tě tam nejvíc překvapilo? Odpovídalo to tomu, co si většina lidí představuje jako „čínskou továrnu"?

Na rovinu, kdyby tam nepracovali Číňani, nikdo by nepoznal, že je v čínský fabrice. Ta velikost, čistota, profesionální vybavení a organizace. Fakt jsme zírali, jak mají všechno dokonale uspořádaný. Po celým areálu jezdíš autem, jinak to za jeden den nemáš šanci obejít. Návštěvu doporučuju každýmu pochybovači. Byl to pro nás zážitek a chystáme se tam znovu, protože jsme viděli jen asi 10 % areálu. A takovejch komplexů mají po celým světě rovnou patnáct!

Můžeš nám přiblížit, jak vypadá kontrola kvality v továrně, kde vyrábí motorky Voge? Dá se to srovnat s evropskýma standardama?

Jak jsem už naznačil, všechno je tam provázaný přes unikátní VIN, kterej má každá motorka vyraženej. Fabrika díky tomu v systému přesně vidí, jestli bylo všechno správně provedený. Systém je propojenej třeba i s momentovým klíčem. V praxi to znamená, že když technik utáhne šrouby motoru na předepsanej moment, data se automaticky uloží a propojí s konkrétní motorkou. Výstupní kontrola je taky důkladná. Každá motorka projde záběhem na válcích, pak putuje do světelnýho tunelu, kde se kontroluje kvalita laku a lícování dílů. A fabriku motorka neopustí, dokud není všechno přesně, jak má bejt.

High-tech řídící obrazovka na výrobní lince Loncin monitorující výrobní proces s přesností na setiny
Myslíš, že preciznost je jenom německý slovo? Koukni na tenhle panel z výrobní linky Loncin! Každej šroubek a každou součástku tam mají pod naprostou kontrolou

A co Čína obecně? Jak se lišila realita od toho, co sis představoval před cestou?

Tušil jsem, že bude všechno obrovský. A taky bylo. Prostě velkoměsto, který má s okolím přes 34 miliónů obyvatel. Nejvíc nás překvapilo, že si nás všude fotili. Čekali jsme davy turistů, ale za celou dobu jsme nepotkali ani jednoho. Jenom při přestupu na letišti v Pekingu. Příště tam musíme jet v sezóně a snad potkáme víc cizinců. 😀 Jinak jídlo bylo skvělý! Ale jíst ve městě proslulým hot poty a tunama chilli papriček, to byl zážitek. Pálilo snad úplně všechno. Kromě toho mě zaujala architektura a přátelský lidi všude kolem.

Buďme upřímní – nic není dokonalý. Kde mají podle tebe motorky Voge a další čínský stroje ještě rezervy nebo prostor ke zlepšení?

Rádi bychom víc mluvili do vývoje. Tam určitě chceme víc – dostávat pravidelně prototypy na testování a dávat zpětnou vazbu. Jsou to ale detaily. V zásadě jsme s technikou spokojený, spíš bychom potřebovali, aby se posunuli v oblasti marketingu a designu. Je znát, že jde o úplně jinou kulturu než naši evropskou. A hlavně to dřív nemuseli moc řešit, protože vyráběli pro značky, který si tyhle věci řeší samy. Teď mají vlastní značku, ale tyhle záležitosti ještě úplně neovládají. Nebo spíš ovládají, ale jinak než my. Proto na ně každý den tlačíme a postupně se to zlepšuje.

Loncin není státní fabrika, takže ji čínskej režim nediriguje

Kam se podle tebe bude vyvíjet kvalita motorek Voge a dalších čínskejch strojů? Myslíš, že jednou v Evropě doženou tradiční značky, nebo je dokonce předstihnou?

To ukáže čas. Ty pomyslný nůžky byly ještě před pár lety hodně rozevřený. Čas ale letí a my vidíme, jak se zavírají. V mnoha ohledech už tradiční značky dohnali, někde je dokonce předběhli. Pořád mají před sebou ještě kus cesty, protože konkurence taky nezahálí. 🙂

Někteří lidé tvrdí, že kupováním čínskejch produktů člověk podporuje tamní režim. Jakej postoj k tomuhle tématu zaujímáte v Gorexu?

V tomhle s nima souhlasím. Taky máme na tamní systém jinej pohled. Je ale důležitý vědět, že Loncin není státní podnik, takže ho čínskej režim neovládá. A hlavně, když zákazník koupí motorky Voge nebo čtyřkolky Loncin podporuje nás a naše prodejce. GOREX je rodinná firma, nenajdeš nás v žádnejch daňovejch rájích a nemáme vily v zahraničí. Platíme poctivě daně v Česku i na Slovensku. Zaměstnáváme místní lidi, většinou naše dlouholetý kamarády, který s náma sdílí stejnou vášeň.

Setkáváte se s příběhy zákazníků, kteří nejdřív váhali s koupí motorky Voge kvůli tomu, že je z Číny, ale pak je kvalita mile překvapila?

Vídáme to na prodejně a viděli jsme to i teď na výstavách v Praze a Bratislavě. Lidi se ptali, kdo je výrobcem, a po vyslovení slova Čína jen nevěřícně kroutili hlavou. Kdybych dostal kačku pokaždý, když někdo řekne: „Dejte na nádrž jiný logo a nikdo nepozná rozdíl“, byl bych boháč.

Showroom značky Voge v domovský Číně
Voge v Číně není žádná bokovka Loncinu, ale seriózní byznys. Tohle je jeden ze showroomů, kde najdeš kompletní nabídku

Co bys poradil někomu, kdo přemýšlí o koupi motorky Voge, ale pořád má předsudky k čínskejm strojům?

Ať přijede na prodejnu, motorku si půjčí a vyzkouší. Ať projde sociální sítě a skupiny, kde se majitelé motorek Voge baví o svých zkušenostech. A ať nehází všechny čínský značky do jednoho pytle. ☺️

Fotoreport z naší návštěvy fabriky Loncin v Chongqingu

Vyber si nejbližší showroom Voge a ověř si kvalitu na vlastní kůži!